"جهان ایرانی"، "جهان مصری" و "جهان ترک" در رویارویی با مدرنیته
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله به دنبال آن است که در چارچوب مطالعهای تاریخیـ تطبیقی، رویکردهای مطرح دربارة رویارویی سنت و مدرنیته را در سه جامعة ایران، ترکیه و مصر بهمثابة "سه منزلگاه مدرنیته" در جهان اسلام بررسی کند. هدف مقاله طبقهبندی و تبیین گذار و گفتمانهای غالب در میان نخبگان ایرانی، مصری و ترک در مواجهه با مدرنیته و پیوندهای میان دگرگونیهای عینی و تحولات ذهنی در این سه جامعه است. روش تحقیق مقاله مطالعة اسنادی و تاریخی و تحلیل و فراتحلیل تطبیقی آنهاست. این مقاله نشان میدهد سه جهان ایرانی، مصری و ترک بهاعتبار اشتراکها و افتراقهای فرهنگی و تمدنی، تجربههای متفاوتی دربرابر مدرنیته داشتهاند. نقد سنت، نه نفی آن، و نقد مدرنیته، نه نفی آن، ازجمله رویکردهای غالب اجتماعی و سیاسی در این سه جامعه بوده است که درمیان روشنفکران و اندیشمندان معاصر نیز نمایندگان شاخصی دارد. وجه اشتراک این رویکردها در هر سه جامعه، تلاش برای پیشبرد فهمی گشوده و دموکراتیک از اسلام در جهان معاصر و وجه افتراق آنها، وجود، عدم یا ضعف نهادها و ساختارهای مدنی و سیاسی است، بهگونهایکه بتواند پشتیبان و پیشبرندة اندیشهای گفتوگویی و انتقادی باشد. مسیری که سه جامعة ایران، مصر و ترکیه در حوزة نظر اجتماعی و کنش سیاسی از آغاز مدرنیته تا به امروز پیمودهاند متفاوت است که این تفاوت را میتوان برپایة جایگاه جامعة مدنی در آنها تفسیر کرد.
منابع مشابه
جهان بینی سلطه گرای مدرنیته و ارتباط آن با بحرانهای محیطزیستی در جهان
در جهان بینی اسلامی، کل انسان ها و طبیعت، با هم بخشی از کل نظام عالم را تشکیل میدهند. درحالی که در فرهنگهای غربی، فقط انسانها دارای ارزش ذاتی می باشند و طبیعت فقط به منزله یک ارزش ابزاری و به عنوان منبع فایده بخش مورد استفاده انسان قرار گرفت. به باور بوم محوری سیاسی، مسایل محیطی زمانی حل میشوند که تحولات بنیادی در ایدئولوژی سرمایهداری صورت میگیرد و یک مردم سالاری واقعی حاکمیت یابد. در این...
متن کاملرسانهها و ارتباطات میانفرهنگی بین جهان ایرانی و جهان عربی
چکیده ارتباط بین انسانها در عمل به ارتباط بین فرهنگها نیز منجر میشود. ارتباطی که امروزه بخش مهمی از آن بر دوش رسانههاست. ارتباط «جهان ایرانی» و «جهان عربی» نیز از این قاعده مستثنی نیست. جوهر این ارتباطات و عنصر اصلی آن فرهنگ و تمدن است که از حیات مشترک یا تعامل اقوام و ملل و انتقال مؤلفههای فرهنگی آن نشئت میگیرد. جهان ایرانی و عربی در طول تاریخ، بهاختیار و بهاجبار چنان...
متن کاملجهان بینی سلطه گرای مدرنیته و ارتباط آن با بحرانهای محیطزیستی در جهان
در جهان بینی اسلامی، کل انسان ها و طبیعت، با هم بخشی از کل نظام عالم را تشکیل میدهند. درحالی که در فرهنگهای غربی، فقط انسانها دارای ارزش ذاتی می باشند و طبیعت فقط به منزله یک ارزش ابزاری و به عنوان منبع فایده بخش مورد استفاده انسان قرار گرفت. به باور بوم محوری سیاسی، مسایل محیطی زمانی حل میشوند که تحولات بنیادی در ایدئولوژی سرمایهداری صورت میگیرد و یک مردم سالاری واقعی حاکمیت یابد. در این...
متن کاملرویکردی نوین به رابطه جهان اسلام و مدرنیته
این مفروض که جهان اسلام در مقابل مدرنیسم پویای اروپا اغلب به صورت واحدی ایستا به نظر می آید، پایه و مبنای فرضیه سازی های متعددی در باب رابطه اسلام و مدرنیته شده است. این مطلب بارها تکرار می شود که جهان اسلام باید از تاریخ دوران مدرن کنار گذاشته شود، زیرا مذاهب آن فرایند سیاسی-ایدئولوژیکی اروپا را طی نکرده و در نتیجه فرهنگی ماقبل مدرن است. در سال های اخیر نیز این فرضیه تکرار شده بدون اینکه کسی...
متن کاملنقدی بر کتاب «چالش مدرنیته؛ جهان عرب در جستجوی اصالت»
هدف نویسنده کتاب مورد بررسی، یافتن پاسخی برای شکست پروژه نوسازی در خاورمیانه از طریق ردیابی ناسازواریهای مبنایی توسعه با فرهنگ این منطقه است. لؤی صافی ابتدا شکلگیری ذهنیت توسعه در آراء دکارت و کانت را مرور کرده، سپس به مقایسه دو مدل مارکسی و وبری توسعه از حیث نظری پرداخته است. او با اولویت دادن به ساختارهای آگاهی و فرهنگ، موضع خود را در این زمینه مشخص میکند. سطح تحلیل نویسنده، اندیشه متفکران...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 3
صفحات 25- 53
تاریخ انتشار 2013-09-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023